Dagboek drukke mama

Drukke Mama's - het verhaal!

28/08/2023

Drukke Mama's - het verhaal!
Onlangs kreeg ik de vraag in mijn Instagram stories hoe ik de stap heb durven zetten naar een webshop. Ik kwam daardoor tot het besef dat niet iedereen, zeker de nieuwe volgers, het verhaal van én achter Drukke mama’s kennen. Dus ik ben even in mijn pen gekropen!

Ik spoel even terug naar eind 2016. Mijn jongste spruit was net 3 maanden oud, deze mama was werkloos en ik droomde van een nieuwe carrière, een frisse start. Mijn ervaringen op de arbeidsmarkt waren geen geweldig succes en ik had genoeg zelfkennis om te beseffen dat werken voor een baas niet mijn grootste sterkte is.

Ik was volop aan het solliciteren maar ik droomde ervan om (succesvol) te gaan bloggen (ik ben journalist/marketeer) en op die manier mijn brood te verdienen. Het enthousiasme van mijn familie was, uhm…, niet overweldigend.Ik vond een nieuwe job, ging aan de slag op 9 januari 2017 en toen ik ’s avonds dood moe thuiskwam, dacht ik… ‘FOERT’. En ik klikte op (Facebook) pagina maken en schreef mijn eerste blog.

Omdat ik wilde dat meer mensen dan alleen mijn mama en bomma de blog zouden lezen, maakte ik ook ineens de Facebookgroep Drukke mama’s aan. Een plek, een community waar Drukke mama’s kunnen samenkomen, spulletjes kopen en verkopen, vragen stellen,… En waar ik mijn blog zou kunnen delen. De droom was om 1000 mama’s (en papa’s) bijeen te krijgen dat eerste jaar.

Amper 3 weken later ging mijn droom in vervulling.

DREAM BIG kreeg ineens een andere betekenis en om meer mama’s enthousiast te maken, organiseerde ik een WEGGEEFDAG. Een dagje waar je als mama spulletjes kon weg geven met als enige doel andere mama’s blij te maken. Omdat iedereen wel eens een cadeautje verdient. De groep telde ondertussen 15.000 leden en ook steeds meer zelfstandigen gaven leuke prijzen weg.

Naast mijn fulltime job betekende Drukke mama’s op dat moment ook 40 tot 60 uurtjes (extra) werk per week. Dat in combinatie met mijn huishouden, 2 héél kleine kindjes, onderbroken nachten én een man. Het was pittig.

Na enkele maanden besloot ik om de Weggeefdag betalend te maken voor de zelfstandigen. Zo kon ik facturen maken, was ik met alles in orde én kon ik een héél klein potje opbouwen. Met dat potje liet ik de eerste webshop bouwen.

Ik hou, naast schrijven, enorm van spulletjes verkopen en in augustus 2017 kocht ik met ons weinige spaargeld 10 rugzakken van Affenzahn aan. Nachten heb ik van deze mega investering wakker gelegen, want oh jee… wat als ik ze niet verkocht kreeg.

Op een uurtje waren ze uitverkocht. En zo is de bal aan het rollen gegaan. Met de centjes van die 10 rugzakken kocht ik er 20, met die opbrengst weer nieuwigheden enzovoort.

In oktober lanceerde ik de webshop en naast de rugzakken had ik héél veel duur en nutteloos
speelgoed gevonden. Met de gedachten dat mijn lieve volgers dit wel zouden kopen. Was dat even met de voetjes op de grond komen. Want jullie raden het al…. NIEMAND kocht het.

En toen kwam de vraag van een mama of ik ook Kiddikutters kon vastkrijgen. Ze had het ergens op een buitenlandse webshop zien passeren en ze waren nergens in de Benelux verkrijgbaar.

Zo gezegd, zo gedaan en na enkele weken leverden ze 20 mesjes. De Kiddikutters bleken een schot in de roos en op dat moment bedacht ik ons concept.

We gaan producten verkopen die het leven van de Drukke mama’s gemakkelijker maken, doorspekt met een vleugje nostalgie. Ik gooide het dure, nutteloze speelgoed in Solden en Drukke mama’s was echt geboren.

In de afgelopen jaren verhuisden we van de livingtafel naar een ruimte bij mijn schoonzus, mochten we maar liefst 4x de Award voor Beste Webshop van het Jaar in de categorie Speelgoed in ontvangst nemen, doneerden we bijna 200 Didicars aan ziekenhuizen, zamelden we massa’s geld in voor Boven de Wolken en Kleine Held, brak Corona uit, kochten we een magazijn met kantoor en ik vergeet ongetwijfeld nog honderden andere mijlpalen.

De enige constante? Ik heb het de volledige weg op slippers gedaan. 😂😂😂

Ondertussen telt onze geweldige Facebookgroep bijna 80.000 leden, we zijn héél actief op de Facebookpagina, maar ook op Instagram, YouTube en Pinterest. De Weggeefdag is nog steeds een MEGA succes én…

Mijn droom, de blog? Die heb ik omgezet in een heerlijk blogplatform.

DREAM BIG?

Van een klik op ‘Facebook groep maken’ naar 10 rugzakken, naar mijn job opzeggen, dagelijks
samenwerken met de liefde van mijn leven, een team van meer dan 10 helpende handen, een eigen magazijn en kantoor, meer dan 100.000 volgers en bijna 50.000 producten op voorraad.

Dus het antwoord op de vraag… 

Hoe heb ik de stap naar een webshop durven zetten?
Stap voor stap. Voorzichtig (nog steeds). 

Maar… 

DREAM BIG!!

En als allerbelangrijkste… In alles wat ik doe, ongelofelijk dankbaar zijn én… mijn Drukke mama’s in gedachten houden.